Patrocinado por

«A boa música e a boa xente é o que fai grande ao Festival de Ortigueira»

ANA F. CUBA ORTIGUEIRA / LA VOZ

VEN A GALICIA

Primera edición del Festival Internacional do Mundo Celta de Ortigueira, en 1978, en el patio del colegio
Primera edición del Festival Internacional do Mundo Celta de Ortigueira, en 1978, en el patio del colegio ÁLVARO F. POLO

Históricos del Mundo Celta reflexionan sobre la evolución del encuentro creado en 1978

09 jul 2023 . Actualizado a las 20:26 h.

La fórmula parece sencilla pero pocos logran dar con ella. «A boa música e a boa xente é o que fai grande ao Festival de Ortigueira», sentencia Marías, gaiteiro y uno de los fundadores del Festival Internacional do Mundo Celta, en 1978. «Naqueles primeiros anos iamos á praia despois de que remataran os concertos, seguir a festa... Máis adiante, o festival remataba en Espasante... Todo cambiou moito, eses señores [de la foto de Álvaro Fernández Polo, otro de los iniciadores del Mundo Celta] están detrás da valla de madeira que estaban facendo para separar o público do escenario. Mira ti o que é hoxe», comentaba el viernes.

La tarde del jueves, Marías ejerció de anfitrión de los músicos del grupo ferrolano Böj (ganador del Runas de 2016) y de la banda bretona Deira (finalista del certamen de 2020) —«quedou aquí un violín, ninguén preguntou por el»—, y el viernes cocinó para tres folkies madrileños a los que conoció la noche anterior en el bar Caracas —«veñen ducharse e comer quente»—. Nada refleja mejor el espíritu fundacional del Mundo Celta, que en sus primeros años no se entendería sin el trabajo del voluntariado.

De izquierda a derecha, José Losada, José Ángel, Pepe (Calsama), Xiró, Lis de Laxás, Ricardo Fraga (agachado) y Pepe Díaz (Escayola). Colaboradores de las primeras ediciones del Festival de Ortigueira, montando las vallas que separaban al público del escenario
De izquierda a derecha, José Losada, José Ángel, Pepe (Calsama), Xiró, Lis de Laxás, Ricardo Fraga (agachado) y Pepe Díaz (Escayola). Colaboradores de las primeras ediciones del Festival de Ortigueira, montando las vallas que separaban al público del escenario ÁLVARO F. POLO

Xavier Garrote (Ortigueira, 1951) fundó la Escola de Gaitas en 1975 y tres años después ideó el festival: «Falámolo entre nós. xorde para darlles aos alumnos unha visión do mundo cultural máis próximo a nós, os países celtas [...]. Partiamos de cero. E aínda que a xente di que todo isto empezou a raíz de ir tocar a Bretaña, non é certo. Nós organizamos o festival no 75 e despois, ese ano, fomos tocar a Bretaña [...]. O primeiro ano foi un día só e desbordounos. Non contabamos cunha convocatoria tan espectacular, recorremos Galicia pegando carteis en dez días, só en Vigo repartimos 15.000 pegatinas. Colliamos a tenda de campaña e o meu coche [un dous cabalos]». Así lo recordaba en 2015.

«O daquela e o actual son festivais totalmente diferentes, nós centrabámonos noutras cousas, non se pode pretender que durante corenta anos se siga coa mesma idea», comentaba el jueves. «A miña opinión é manter a tradición, o seu estilo, pero quen organiza é quen decide. O importante sería conservar a filosofía inicial. Dito isto, tamén digo o contrario. Cada un ten dereito a facelo como queira, como unha promoción de Ortigueira ou polos contrastes culturais. Eu estou lonxe diso —remarca—. Paréceme ben que continúe, sempre. Vén moita xente nova, segue sendo un festival iniciático».

Francisco Bermúdez y Jesús Losada completaban aquel primer equipo. Once años después, las gaitas se callaron. Hasta que en 1995, Loli Pérez (Cariño, 1958), entonces animadora sociocultural del Concello, impulsó el resurgimiento del Mundo Celta. «Los dos primeros años fueron los más complicados... pero me apoyó muchísima gente, Vicente [La Perla], Fos, el Galaripos, Gregorio... si los negocios no ayudaban no podías, daban los menús a las bandas a cinco euros, no ganaban dinero pero la gente no se iba sin comer», agradece. También echó mano de Marías o de Elixio, que ya habían participado en la primera etapa: «Pasé horas con ellos para que me contaran sus experiencias, para aprender».

Alfredo López Loureiro, Fredi, gaiteiro, percusionista y presidente de la agrupación Gamelas e Anduriñas, relata que «no 95 ou no 96 foi a primeira vez que o festival rematou en Espasante, no castro celta». «Pero rematou nun tris e con Bágoa da Raíña [el grupo folk que él había fundado] fomos tocar á rúa, e despois abrimos o bar [que gestionó durante más de 25 años]. A partir de aí sempre viña algún grupiño o domingo [daquela non había concertos ese día], tocar na parte de atrás do local», repasa. Sus padres habían emigrado a Londres y en el 78, cuando oyó a Antón Seoane y a Rodrigo Romaní (por separado, Milladoiro surgió de aquel festival) pensó, fascinado: «Soan a Jethro Tull [banda de rock británica] en galego».

Loli sigue de cerca el Mundo Celta, pese a la distancia, preocupada por que todo salga bien: «Es bueno para todos, quien lo organiza, los músicos, los visitantes... es bueno para Ortigueira».

Adiós con el Desfile das Nacións Celtas, Os D'Abaixo, Luar na Lubre y Dequenvessendo

El Mundo Celta de 2022 se despide hoy con Desfile das Nacións Celtas. Desde las 11.30 horas marcharán por las calles de la villa (desde la Alameda, por la calle As Pontes, hasta el Gadis, La Perla y regreso por Eugenio López hacia el Cantón) la Escola de Gaitas de Ortigueira, el grupo tradicional Marbadás, la Banda de Gaites El Gumial & el Grupo de Baile Tradicional Fitoria, la Banda de Gaitas del Padroado da Cultura de Narón, las bandas de Gaitas de Ladrido, Ortegal y Guillarei, Bagad de Vannes Melinerion, la Asociación de Música e Danza Tradicional Queiroa y Johnstone Pipe Band. Los vecinos llenan aceras y balcones para seguir el desfile, uno de los momentos más esperados por los ortigueireses.

El festival se despedirá del público con otra velada con sabor a Galicia, con la banda Os D'Abaixo, que vuelve a Ortigueira, igual que Luar na Lubre y los coruñeses Dequenvessendo, ganadores de la final del certamen de bandas noveles Runas de 2019. Bieito Romero Diéguez, gaita y flauta de la formación, confesaba hace dos años, cuando hasta el Mundo Celta enmudeció por la pandemia, su ansia de poder subir al escenario «e dalo todo».